Важливе
«Молода і прекрасна»: еротична драма у французькому обрамлені

«Молода і прекрасна»: еротична драма у французькому обрамлені

Як відомо,  чужа душа (а тим паче, жіноча) – це темний ліс. У своєму фільмі французький режисер Франсуа Озон дістав маленький ліхтарик і пітьма на півтори години відступила.

Коли на екрани вийшов фільм «Молода і прекрасна» він отримав зовсім протилежні відгуки від глядачів і критиків.

Сюжет фільма здається більше ніж простим і навіть банальним –17-річна Ізабель періодично зустрічається в дорогих готелях зі старшими чоловіками, продаючи своє тіло за 300 доларів на годину.  Їй успішно вдається вести подвійне життя, брехати подругам про нового хлопця, а матері і вітчиму про часті прогулянки з однокласницями. Проте все змінюється, коли її постійний клієнт, вже немолодий Жорж, помирає під час однієї із зустрічей в номері готелю.

Ізабель. Вона зовсім не та,  ким здається на перший погляд. Незаважаючи на зовнішню впевненість, всередині це глибоко самотня дівчина, яка на порозі дорослого життя розчарувалась і заплуталась. У неї повноцінна родина,  достатньо коштів, друзів і особистої свободи. Гроші, які вона бере за зустрічі, їй зовсім не потрібні. Можна було б подумати, що Ізабель просто задовольняє власні бажання, але очевидно інтимні зв’язки не приносять їй ніякого задоволення, вона нічого не відчуває, здається холодно-байдужою і відстороненою. Вона спокійно переодягається у речі своєї матері, яскраво фарбується, тримається впевнено й невимушено, бреше, що їй 20. Проте за цим ховається особисті поразки –  стосунки з матір’ю були не найкращими , інтереси подруг на кшталт «магазини-вечірки» зовсім її не цікавили, а перший інтимний зв’язок – провальним. Єдиною людиною, яка її оберігала і дійсно любила, був її молодший брат, проте й він у силу свого віку не зміг зрозуміти її.

«Так було простіше» – перші слова Ізабель у психолога. Можливо, їй дійсно так було простіше. Здається, що для Ізабель була важлива не сума, а розуміння того, що задля однієї години з нею чоловіки ладні платити 200-300-500 доларів. Сумнівний спосіб самоствердитись. Вона вирішила знайти себе і розв’язати свою проблему найпростішим, найбруднішим шляхом, вважаючи, що  в житті все може бути настільки однозначно. Слабкість її духу тісно переплітається з холоднокровністю і це змушувало йти на ризик, і більше того – отримувати свою долю адреналіну. Це блискуче втілила дійсно молода і прекрасна акторка Марина Вакт, в один момент перетворюючи байдужий погляд своєї героїні на повний розпусти і зверхньості. І цим вона виказувала всю суперечність і трагедію  Ізабель.

Мати. Жеральдін Пайя на відмінно справилась з роллю Сільви – матері Ізабель. Звістка про те, що її 17-річна донька займається проституцією шокує  її героїню і руйнує всю ту ілюзію міцної родини, яку вона так самовіддано тримала всі ці роки. Насправді, всі материнські почуття Сільви – не більше ніж фікція. Це той випадок, коли, здавалося б, найрідніша людина – зовсім чужа. Сільва не контролювала, з ким зустрічається її донька, не читала її смс, не допитувалась про справи, не копирсалась в речах не тому, що довіряла доньці, а тому що була зайнята собою. І Ізабель чудово бачила, що її мати шокована не самим фактом аморальних вчинків доньки,  а тим, як ці вчинки вплинуть на її репутацію, Вона створила «іграшкову» ідеальну сім’ю, не помічаючи у себе під носом те, я її донька перетворюється на елітну повію, немовби це не її проблема також. Те, якими у фільмі є відносини мати-донька дійсно вражають.

Варто сказати про те, що після свого розкриття Ізабель намагається  побудувати стосунки зі звичайним хлопцем свого віку. На жаль, їй це не вдається, вона відчуває себе в клітці, розриває  такі ідеальні з точки зору загальноприйнятих норм стосунки і домовляється про чергову зустріч в готелі, в якому помер Жорж. Та на зустріч приходить не клієнт, а дружина померлого. Вона теж колись була молода, робила помилки і розуміє всю складність віку Ізабель. Фільм закінчується, певно, найменш еротичною і найбільш змістовною сценою – дві жінки, молода і старша, лежать на ліжку і розмовляють про молодість. Фінал відкритий, ми так і  не дізнаємось, чи змінила Ізабель свої погляди на життя. Та і чи є це таким важливим?

 

Після перегляду фільму хтось задається питанням «Для кого і для чого це знято?», а у когось він засідає  в голові на кілька днів. Сам факт того, що матеріально забезпечена дівчина з повноцінної родини вирішує, грубо кажучи, спати за гроші, вражає абсурдністю. Проте ,на мою думку,  Франсуа Озон спробував показати, що не все у цьому світі має зрозумілі для всіх причини. Дещо неможливо пояснити, декого не варто засуджувати. Чи це був її експеримент, чи пошуки себе, чи втеча від самотності. Режисер дав там кілька місяців життя Ізабель і змусив шукати тут мотиви, інтерпретувати її вчинки.

Лише щодо одного моменту глядачі,як правило, солідарні – красиво і стильно.  Традиційно для французьких фільмів, «Молода і прекрасна» знятий зі смаком, присутнім навіть в еротичних сценах. Меланхолійний, пасивний, у сірих-кричневих-брудних кольорах, без спецефектів чи мальовничих  краєвидів, проте атмосферний і заворожуючий, супроводжуваний багатогранною і в чомусь депресивною та похмурою музикою.

Картина не є  соціальною драмою, режисер не ставив собі за мету підняти проблему підліткової проституції, ні. Фільм з неймовірним спокоєм відкриває перед нами історію самотності і заплутаності молодої людини,  історію складних сімейних взаємовідносин і наслідків цього. Або ж просто історію ризику і випробовування себе на міцність. Тут багато прихованого і багато відвертого, багато еротичного і такого, що застібнуте на всі гудзики. Вітайте на своїх екранах вульгарну драму в красивому французькому обрамленні.

Автор: Ірина Продан

Фото з Інтернету