Сідні Люмет у 1976 році став режисером кінострічки «Телемережа», яка увійшла у Список 100 найкращих американських кінофільмів версії Американського інституту кіномистецтва.
«Телемережа» має дві сюжетні лінії:
- Перша:
Ведучого Говарда Біла збираються звільняти через низький рейтинг його програми. Говард, дізнавшись про звільнення, в прямому ефірі говорить, що покінчить життя самогубством під час наступного випуску програми. Керівництво одразу звільняє ведучого, проте, його найкращий друг Макс Шумахер дозволяє провести останній ефір, аби Говард мав змогу вибачитись перед глядачами. Під час ефіру Говард не вибачається, а виголошує промову про те, що життя немає сенсу. Рейтинги програми раптово підвищуються і UBS вирішує лишити ведучого. Шумахер виступає проти, але його ніхто не слухає. Говард Біл поступово втрачає розум, а його програми перетворюються на істерики. Улюблена фраза Біла: «Я злий як чорт і більше не збираюсь це терпіти!». Він стає «божевільним пророком», його наслідують сотні людей а «Шоу Говарда Біла» стає найпопулярнішою програмою й має шалений рейтинг.
- Друга:
Журналістка Дайана Крістенсен планує підкорити усі вершини телеканалу UBS. Вона планує від продюсера розважальної програми стати очільником новинного блоку. Дайана навіть дістає справжній запис пограбування банка й заводить інтрижку з Максом Шумахером, аби досягти мети якнайшвидше. Саме вона переконує керівництво телеканалу лишити Говарда і потім «усунути» його, коли він виконає головне завдання – підвищення рейтингу UBS. Дайана знаходить єдине рішення, яке точно зіграє на руку й збільшить кількість глядачів – вбивство Говарда Біла у прямому ефірі його ж програми. Для цього вона знаходить людей серед ліворадикального терористичного угрупування, які мусять виконати завдання. Взамін вона пропонує керівнику терористів власну програму «Час Мао Цзедуна» на UBS. Макс Шумахер говорить Дайані, що вона надто зосереджена на роботі й рейтингах: «Ти втілення телебачення, Дайана, байдужа до страждань й радості, все життя для тебе стало банальним, війна, вбивство, смерть – для тебе усе однакове, як пивні пляшки», але це не змінює планів жінки.
Кінострічка «Телемережа» стала класикою американського кіно. Вигаданий телеканал UBS (Union Broadcasting System) став сатирою на американське телебачення, яке вже давно перестало віщувати новини, бути істиною й перетворилося на проклятий парк розваг.
У своїх телепрограмах Говард Біл говорить про те, що демократія вже давно померла, людина знеособилась, а світом керують гроші. Саме через таку тактику ведучого рейтинги програми почали стрімко падати, бо глядачі потребували розваг, а не проповідей. Суспільство не цікавиться проблемами й, тим більше, їм не цікаво слухати депресивного й істеричного ведучого, який голосить про недоліки світу, а не розказує анекдоти й сенсації. На думку Говарда, телебачення вже давно забуло про совість, правду й честь, а винний у тому всемогутній рейтинг.
Поштовхом до написання сценарію й зйомок «Телемережі» став реальний випадок. 15 липня 1974 року в прямому ефірі застрелилась ведуча флоридського телеканалу WTXL-TV Крістін Чаббак через затяжну депресію, низький рейтинг програми й зауваженням редактора телеканалу про відсутність «крові й видовищ».
«Телемережа» – сатира на телебачення як на систему маніпулювання свідомістю людей. Фільм – відображення і реакція на сучасність. На телебаченні будь-що можна перетворити на шоу. Новини перестають бути новинами й стають керованим шоу, де немає гарантії того, що усе сказане в ефірі не вигадане. Індустрія новин могла би виховувати й формувати погляди людей, проте, масу приваблюють вбивства, кров й сенсації. Про що і говорить Говард Біл: «Є тільки одна цілісна система систем. Є тільки одне широке, взаємне, множинне й постійне домінування доларів. Сьогодні це порядок речей. Світ – це бізнес».
Це була історія Говарда Біла – першої людини, яку вбили через низький рейтинг.
Автор: Яна Русіна
Фото з Інтернету